Wideodermatoskopia

Wideodermatoskop to aparat stanowiący platformę do diagnozy skóry. Obrazy wykonywane są w rozdzielczości HD i przypisywane do pacjenta oraz konkretnej lokalizacji na jego ciele.

Raki skóry należą do najczęstszych nowotworów złośliwych u człowieka. Do głównych czynników ryzyka ich rozwoju zalicza się nadmierną ekspozycję na promieniowanie ultrafioletowe (opalanie, solaria) oraz występowanie zachorowań na nowotwory skóry w rodzinie. Jednym z najbardziej niebezpiecznych nowotworów, z uwagi na duże ryzyko przerzutów i ogólnoustrojowego rozsiewu choroby jest czerniak skóry. Nowotwór ten jest jednak w pełni uleczalny, jeśli zostanie wykryty odpowiednio wcześnie. Dlatego też bardzo ważną rolę odgrywa diagnostyka zmian barwnikowych i ich prawidłowe monitorowanie. W tym celu wykorzystuje się nowoczesną technologię wideodokumentacji. W naszym gabinecie wykorzystujemy wideodermatoskop firmy FotoFinder wyposażony w kamerę HD, umożliwiającą wykonywanie niezwykle precyzyjnych zdjęć zmian skórnych w powiększeniu. Mapowanie znamion jest zaawansowaną metodą przeznaczoną do wczesnej diagnostyki czerniaka. Pozwala na długoterminowe przechowywanie obrazów i ich porównywanie w odstępach czasu, umożliwia uwidocznienie nawet najmniejszych zmian we wczesnym stadium nowotworu złośliwego. Dzięki monitorowaniu znamion barwnikowych można zredukować liczbą niepotrzebnych zabiegów chirurgicznych.

Przebieg badania

Za pomocą medycznej kamery wideo wykonujemy zdjęcia przeglądowe skóry w celu zlokalizowania znamion lub innych niepokojących zmian skórnych. Następnie za pomocą cyfrowego dermoskopu, umożliwiającego oglądanie zmian w powiększeniu, wykonujemy zdjęcia znamionom znajdującym się w grupie ryzyka i poddajemy je szczegółowej analizie. Zdjęcia są archiwizowane, co pozwala na porównywanie aktualnych zdjęć z wcześniejszymi, wykonywanymi podczas regularnych badań i wykrywanie nawet najmniejszych różnic, mogących świadczyć o złośliwości zmiany. W trakcie badania pacjent może śledzić jego przebieg na ekranie monitora.

Czy jesteś pacjentem z grupy ryzyka?

• Posiadasz jasny typ karnacji i łatwo ulegasz oparzeniom słonecznym
  • Posiadasz dużą ilość znamion
  • Posiadasz duże znamiona wrodzone
  • Posiadasz znamiona nietypowe lub znamiona, które zmieniły się w ostatnim czasie
  • Zauważyłeś zmianę kolorystyki znamienia, zwiększenie lub zmniejszenie rozmiaru, wystąpienie stanu zapalnego w obrębie znamienia, odczuwasz świąd lub pieczenie znamienia
  • Uległeś oparzeniom słonecznym w dzieciństwie lub okresie dorosłym
  • W twojej rodzinie występowały przypadki raka skóry
  • Zdiagnozowano u ciebie w przeszłości złośliwy nowotwór skóry
  • Jesteś regularnie eksponowany na silne promieniowanie słoneczne

Jeśli którakolwiek odpowiedź brzmi twierdząco, wymaga Pani/Pan okresowej kontroli dermatologicznej ze szczegółową oceną znamion barwnikowych oraz innych zmian skórnych budzących niepokój onkologiczny.